Ukázaná platí aneb když firma pochopí, co virtuální realita umí
Virtual Lab – viruální realita ve výrobní firmě
Virtuální realita ve firmách – téma, o kterém se stále víc mluví, ale praxe kolem VR našlapuje zatím jen opatrně. Manažeři o jejím využití často neuvažují proto, že nemají s VR v průmyslových provozech žádnou osobní zkušenost. Učení praxí nebo-li „learning by doing“ totiž platí i pro ně. Po první osobní zkušenosti jako by se prolomila hráz a sami začnou navrhovat možné využití a zjišťovat, jestli by se dalo v praxi opravdu zařídit. Najednou si uvědomí, jak konkrétně může moderní technologie ušetřit peníze, že využití virtuální reality může zlepšit dovednosti pracovníků, zefektivnit adaptační proces, snížit rizika provozních chyb a celkově zatraktivnit proces učení s měřitelně vyšší zapamatovatelností učebních kroků.
Jednou z firem , které jsou moderním technologiím otevřené, je velký výrobní závod na severu Čech. Po první schůzce se šéfem bezpečnosti práce jsme tady připravili prezentaci pro deset manažerů jednotlivých výrobních úseků a pro část vrcholového managementu. Před samotnou prezentací zaznívaly různé názory, někdo byl skeptický „ takové novinky pro nás asi nebudou“, jiný se svěřoval, že zatím jen hrál hry se svými dětmi a z jízdy v závoďáku mu bylo špatně, další o VR jen něco zaslechl. Nikdo toho moc nevěděl, ale byli zvědaví. V momentu, kdy jsme vyzvali první dva dobrovolníky, tak se k virtuálním brýlím hrnuli všichni.
Ukázka se týkala bezpečnosti práce. Právě pro oblast bezpečnosti na pracovišti je hodnota virtuální reality obrovská. Až dosud totiž pracovník většinou shlédne instruktážní video nebo pročítá bezpečnostní brožury. Ve srovnání s tím ho virtuální zážitek naprosto pohltí. Člověk zažije nebezpečnou situaci opravdu v reálném životě, pocítí její skutečný dopad, emocionální i fyzickou reakci a naučí se vhodně reagovat. A to také všichni účastníci našeho školení na místě potvrdili. V okamžiku, kdy si na hlavu nasadili virtuální brýle a do rukou dostali ovladače, ocitli se ve výrobní hale u soustruhu. Scénář pracoval s variantou, kdy obrábějí bez ochranných pomůcek a špona z obrobku jim vletí do oka, po té zažijí tu samou situaci s ochrannými pomůckami a tedy bez úrazu. Prožitek je tak věrný, že lidé uskakují před kovovou třískou, trhají sebou, a když si sundají brýle, některým slzí „virtuálně zraněné“ oko. Mozek totiž situaci vnímá jako reálnou a spouští všechny fyziologické i emocionální reakce stejně jako ve skutečném životě. Právě proto je využití VR v učebním procesu unikátní a má téměř stoprocentní výsledky zapamatovatelnosti. Například po této zkušenosti si prostě ochranné brýle už nikdy vzít nezapomenete.
Po první ukázce se diskuze proměnila, najednou sami manažeři začali posuzovat možný přínos z hlediska praxe, uvědomovali si, že tento způsob školení BOZP přináší celou řadu úspor, lépe vyškolení pracovníci mají méně nehod, snižují se náklady související se zpožděním výroby v důsledku nehody, náklady související se zraněním.
Se šéfem bezpečnosti práce jsme pak prošli vytipované provozy, kde by simulace ve virtuálním prostředí měla největší efekt. Kvůli nebezpečí tu dosud školení probíhalo jen v teoretické rovině nebo na statických 3D modelech, ale právě jejich simulací ve VR pracovník bude moct zažít skutečný dopad život ohrožujících situací. V dalším kroku teď firma musí vyjít z reálného provozu a navrhnout scénáře kritických momentů, které by chtěli převést do virtuální reality a pak už je to na týmu našich vývojářů.
Právě bezpečnost práce na rozhraní člověk-stroj představuje velké možnosti využití virtuální reality a ty sahají daleko za bezpečnostní výcvik. VR snižuje nehodovost, zlepšuje zaškolení obsluhy, chrání citlivá a drahá zařízení, zautomatizuje a zefektivní komunikační procesy v krizových situacích, umožní modelovat očekávané podmínky a tak snáze diagnostikovat problémy a neustále doplňovat a zlepšovat položky údržby a bezpečnostní postupy pro jednotlivé závody. A nás baví, přinášet do praxe řešení, která mají tak obrovský efekt:-)
Mirka Čejková leden/2020